آخرین اخبار
کد مطلب: 146645
رهبر انقلاب در ديدار نمايندگان مجلس:
کساني که نرفتن پاي صندوق را ترويج مي‌کنند دلسوز مردم نيستند
تاریخ انتشار : 1400/03/06
نمایش : 632
رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه کساني که نرفتن پاي صندوق را ترويج مي‌کنند دلسوز مردم نيستند، فرمودند: کسي که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پاي صندوق منع نمي‌کند.
به گزارش سلام لردگان؛ بر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (پنج‌شنبه) در ديدار تصويري با رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در سخنان مهمي درباره مسائل اخير انتخابات، بيان راه‌حل‌هاي عيني و واقعي درباره مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم در برنامه‌هاي انتخاباتي نامزدها را عامل اصلي در افزايش انگيزه مشارکت در انتخابات خواندند و با تبيين بايدها و نبايدهاي رقابت‌هاي انتخاباتي تأکيد کردند: اثر نتيجه انتخابات سال‌ها بر زندگي مردم و کشور سايه‌افکن خواهد بود و اميدواريم انتخابات ۲۸ خرداد بر خلاف خواسته دشمنان مايه آبرو، عزت و سربلندي ايران بشود.

ايشان در اين ديدار که در آغاز دومين سال فعاليت مجلس يازدهم صورت گرفت، همچنين با بيان توصيه‌هايي به نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي براي استمرار ويژگي‌هايي نظير «حرکت انقلابي و خردمندانه»، «تلاش بي‌وقفه» و «کارآمدي و مردمي بودن» افزودند: همه مجالس همان‌گونه که امام بزرگوار فرمودند بايد خود را عصاره فضائل درخشان و متعدد ملت قرار دهند.

رهبر انقلاب عملکرد مجلس در يک‌سال اخير را نشان‌دهنده تلاش، همت بلند و کارآمدي خواندند و حضور نيروهاي جوان و پُرتوان در کنار نيروهاي داراي سوابق تقنيني و اجرايي را، موجب توفيق مجلس در تصويب لوايح و طرح‌هاي مهم و متعدد دانستند و با تشکر از حضور رئيس و نمايندگان مجلس در ميان مردم و سفرهاي استاني گفتند: اين حرکت بسيار خوب را ادامه دهيد و هميشه در کنار مردم بمانيد.

ايشان تصويرسازي منفي از مجلس يازدهم را حرکتي بدون انگيزه‌هاي دلسوزانه و اصلاحي خواندند و افزودند: برخي انتقادات به قصد اصلاح و تکميل صورت مي‌گيرد اما در تصويرسازي منفي، اين انگيزه‌ها وجود ندارد، نمايندگان مجلس بايد با بي‌اعتنايي به اين کارها، به اجراي وظايف خود ادامه دهند و در رفتار و گفتار بهانه‌اي به دست دشمنان و اينگونه مخالفان ندهند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان چند توصيه به نمايندگان منتخب ملت در مجلس افزودند: توصيه اصلي، انقلابي ماندن و حفظ ويژگي‌هايي نظير «تحرک و تلاش بي‌وقفه» است، چرا که خداوند به فرموده قرآن کريم، ملائک رحمت خود را بر کساني نازل مي‌فرمايد که در صراط مستقيم، استقامت به خرج دهند.

رهبر انقلاب با اشاره به انحراف تدريجي برخي عناصر گفتند: برخي در اوايل، پرتوان و با حرارت بودند اما وسوسه‌هاي مال، مقام و شهرت، راهشان را کج کرد و گاه ۱۸۰ درجه تغيير داد.

ايشان، انقلابي ماندن را نيازمند مراقبت دائمي و حساب‌کشي از خود دانستند و افزودند: معناي حقيقي تقوا، مراقبت مدام در مقابل خطرها و لغزش‌هاست.

توصيه دوم رهبر انقلاب، «افزايش کارآمدي و وجودعقلانيت و طمأنينه» در مجلس بود.

ايشان گفتند:  عملکرد مجلس تاکنون خوب بوده اما ريل‌گذاري براي اصلاح امور کشور، کارهاي فراتر و فراوان‌تري مي‌طلبد و نيازمند وجود آرامش عقلاني و پرهيز از کارهاي هيجاني و احساسي است.

رهبر انقلاب، مجلس را از مظاهر عمده خرد جمعي در کشور خواندند و با انتقاد از کساني که در خارج مجلس، انقلابي‌گري را به معناي حرف‌هاي غيرمسئولانه و رفتار هيجاني مي‌دانند، افزودند: انقلابي‌گري يعني روحيه اقدام صحيح، عازم و جازم در جهت درست و برگرفته از عقلانيت.

رهبر انقلاب، امام خميني را مظهر تمام‌عيار انقلابي‌گري و عقلانيت خواندند و افزودند: امام ره) از همه انقلابي‌تر و در عين حال عاقل‌تر بود و هميشه پخته‌تر و سنجيده‌تر حرف مي‌زد و در اين مسير هيچ‌گاه اصطلاحاً کم نياورد.

توصيه ديگر رهبر انقلاب، آسيب‌شناسي رفتار نمايندگان بود.

ايشان، استفاده از توانايي‌هاي قانوني نظير سؤال، استيضاح و تحقيق و تفحص به نفع مسائل شخصي، گروهي يا قومي را از جمله اين آسيب‌هاي احتمالي دانستند و گفتند: از اين توانايي‌ها بايد فقط در جهت مُرّ قانون و حقيقت استفاده کرد.
رهبر انقلاب، ورود به مسائل اجرايي و تلاش براي سپرده شدن مسئوليت‌هاي شهري و استاني به اشخاص مورد نظر را از ديگر آسيب‌هايي دانستند که نمايندگان در معرض آنها قرار دارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، همچنين نمايندگان مجلس را به مراقبت و دقت در استفاده از تريبون مجلس توصيه کردند و افزودند: گاهي بيان انتقادات در جمع‌هاي محدود مؤثر است اما بيان اين حرف‌ها در تريبون مجلس بي‌اثر و حتي مضر است.

پرهيز از تلاش براي رسيدن به منصب وزارت يا پست‌هاي اجرايي توصيه بعدي رهبر انقلاب به نمايندگان مجلس بود.

ايشان، هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان را نيز به دقت در اين موارد توصيه کردند و افزودند: البته مراقبت دروني نمايندگان مؤثرتر است.

توصيه بعدي رهبر انقلاب به نمايندگان مجلس، «اهتمام جدي به کار کارشناسي در بررسي طرح ها و لوايح و بالا بردن سطح کيفي قوانين» بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: بالا بودن سطح کيفي قوانين به قوت و عملي بودن، صريح و روشن و بدون ابهام بودن، و تأويل ناپذير بودن قوانين است و نمايندگان بايد در مورد طرح‌ها و لوايح با صاحب‌نظران مشورت کنند تا سطح کارشناسي ارتقاء يابد.

رهبر انقلاب يک نکته را نيز متذکر شدند و افزودند: در مسائل حساس و مهم، ترجيح اين است که به جاي طرح، لايحه ارائه شود زيرا موافقت دولت به عنوان مجري را به همراه دارد و همچنين از پشتوانه کار کارشناسي بدنه دولت نيز برخوردار است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با توصيه به «رعايت اولويت‌ها و مسائل اساسي» افزودند: خوشبختانه در برنامه‌هاي مجلس، اولويت‌ها دنبال مي‌شود اما اين موضوع بايد به‌طور جدي مورد توجه قرار گيرد و با توجه به شعار سال، اولويت اصلي کشور برطرف کردن موانع توليد و پشتيباني از توليد است زيرا اگر توليد احياء شود، اقتصاد کشور جان خواهد گرفت.

رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري توصيه خود به دوره هاي مختلف مجلس در خصوص علاج تراکم قوانين خاطرنشان کردند: بايد با مشخص کردن يک مهلت براي اين موضوع فکري شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در آخرين توصيه خود به نمايندگان با اشاره به کلام پر مغز امام(ره) مبني بر اينکه «مجلس عصاره فضائل ملت است»، گفتند: اين کلام يعني مجلس بايد عصاره فضائل ملت باشد و فضائل ملت هم که در ۴۲ سال گذشته و در عرصه‌هاي مختلف بروز يافته عبارتند از مجاهدت، ايثار، عزت و اعتماد به‌نفس، اميد و توانايي ايستادگي در برابر مشکلات.

ايشان در بخش ديگري از سخنانشان به موضوع انتخابات رياست جمهوري پرداختند و افزودند: دشمنان از همه امکانات خود استفاده مي کنند تا انتخابات مايه سرشکستگي ملت شود و برخي هم در داخل دانسته يا ندانسته حرف بدخواهان را ادامه مي دهند اما من بسيار اميدوارم که به لطف خداوند و با همت ملت، اين انتخابات مايه آبرو و عزت کشور شود.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به احراز صلاحيت کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري از جانب شوراي نگهبان، گفتند: من لازم مي دانم از همه کساني که براساس احساس مسئوليت وارد عرصه انتخابات شدند، تشکر کنم و همچنين از کساني که صلاحيت آنها احراز نشد و نجيبانه برخورد و مردم را دعوت به شرکت در انتخابات کردند، بطور مضاعف تشکر مي کنم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: عدم احراز صلاحيت برخي افراد به معني بي‌صلاحيتي آنان نيست بلکه به اين معنا است که شوراي نگهبان با توجه به گزارشها، امکانات و آشنايي‌هاي خود نتوانسته صلاحيت آن فرد را تشخيص دهد، اگر چه ممکن است آن فرد صلاحيت بالايي هم داشته باشد.

ايشان با اشاره به برخي اعتراض ها به شوراي نگهبان افزودند: البته انگيزه اين اعتراض‌ها متفاوت است. برخي اعتراض‌ها از سر دلسوزي و به دليل نگراني از مشارکت پايين مطرح مي شوند، و برخي هم بدليل آنکه نامزد مورد نظرشان احراز صلاحيت نشده، گله‌مند و ناراحت هستند که به آنها ايرادي نمي‌شود داشت، اما برخي با اصل شوراي نگهبان مخالفند و با مطالب خود در فضاي مجازي و مطبوعات، مي‌خواهند از اين فرصت براي انتقام از شوراي نگهبان استفاده کنند که خداوند از اين افراد نخواهد گذشت.

رهبر انقلاب اسلامي درباره برخي نگراني‌ها از احتمال مشارکت پايين مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، گفتند: من معتقدم ميزان مشارکت مردم ارتباطي با اين اسم يا آن اسم ندارد بلکه مردم به‌دنبال فردي هستند که داراي مديريت و اراده قوي و کارآمدي بالا براي حل مشکلات کشور باشد و براي مردم هم مهم نيست که اين فرد چه عنواني دارد و يا از چه جناحي است، البته شايد اين موضوع براي گروههاي سياسي مهم باشد ولي براي عامه اينگونه نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: مهم اين است که نامزدها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را مي شناسند، مدير و مدبر و با صداقت هستند و توانايي اداره کشور را دارند. در اين صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پاي صندوق هاي رأي حاضر خواهند شد.

ايشان با اشاره به برخي اظهار نظرها مبني بر اينکه نامزدها بايد در مناظرات ديدگاههاي خود را درباره فضاي‌مجازي و سياست خارجي اعلام کنند، تأکيد کردند: اينها جزء مسائل مردم نيست. مسئله مردم «بيکاري جوانان، معيشت طبقات ضعيف و مافياي واردات» است که کمر توليد را مي‌شکند و جوانان مبتکر و با انگيزه را مأيوس و کشاورزان زحمتکش را بيچاره مي‌کند.

رهبر انقلاب در همين خصوص افزودند: اخيراً به مسئولان درباره وضعيت کشاورزان تذکر داده‌ايم زيرا کشاورز با زحمت و رنج فراوان محصولي را توليد مي‌کند اما سياست‌هاي نادرست و واردات، او را به خاک سياه مي نشاند و سود اصلي را به جيب دلال ها مي برد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه بايد کسي مسئول قوه مجريه شود که اين مسائل و مشکلات اصلي مردم را بداند و بتواند آنها را حل کند، گفتند: در چنين صورتي، کشور به معني واقعي کلمه سعادتمند خواهد شد.

ايشان مسائل سياسي و فرهنگي را با اهميت خواندند اما افزودند: اکنون مسئله فوري و اصلي کشور، اقتصاد است و نامزدها بايد برنامه ها و راه حل هاي خود براي حل مشکلات اقتصادي را به مردم ارائه و آنها را قانع کنند که توانايي حل مشکلات اقتصادي را دارند.

رهبر انقلاب با اشاره به مخالفت دشمنان با انتخابات از ابتداي پيروزي انقلاب بخصوص بعد از تغيير قانون اساسي و سپرده شدن وظايف اجرايي اداره دولت به رئيس جمهور، گفتند: در اين ۴۲ سال دستور کار تبليغاتي دشمنان اينگونه بوده که قبل از انتخابات مي‌گويند مردم شرکت نخواهند کرد، بعد از شرکت مردم در انتخابات مي‌گويند انتخابات مهندسي‌شده بوده و در مورد فرد انتخاب شده به عنوان رئيس‌جمهور هم مي گويند او اختياري ندارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه اکنون هم دستور کار تبليغاتي دشمن همينگونه است، افزودند: آنها تلاش دارند به مردم القاء کنند انتخابات و انتخاب رئيس جمهور هيچ فايده اي ندارد و متأسفانه برخي در داخل نيز اين حرفها را تکرار و تئوريزه مي کنند.

ايشان تأکيد کردند: با وجود همه اين دشمني‌ها و تبليغات، وظيفه همه آن است که هر آنچه تکليف شرعي و رضاي خداوند است دنبال کنيم و وظيفه خود را انجام دهيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به بيان چند توصيه خطاب به کاندايداهاي انتخابات رياست جمهوري و طرفداران آنها و عموم مردم پرداختند.

رهبر انقلاب نامزدها را از تبديل کردن انتخابات به «صحنه جنگ قدرت و برخوردهاي اهانت‌آميز» مشابه آنچه در آمريکا و بعضي کشورهاي اروپايي معمول و مايه آبروريزي آنها است، بر حذر داشتند و گفتند: در گذشته نيز هر گاه در مناظره‌ها و برنامه‌هاي انتخاباتي از اينگونه روشهاي تخريبي، تهمت‌زني و ترساندن مردم از رقيب استفاده شد، کشور ضرر کرد.

ايشان تأکيد کردند: ميدان انتخابات ميدان مسابقه خدمت و سبقت گرفتن در خيرات است و بايد از نفرت‌پراکني و اتهام‌زني پرهيز شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر پرهيز از شعارهاي غير واقع‌بينانه و فريبنده، افزودند: نامزدها با توجه به امکانات و واقعيات کشور، شعار و وعده بدهند.

«رعايت جدي ملاحظات اخلاقي» و «خودداري از هنجارشکني و شکستن خطوط اصلي نظام» توصيه بعدي رهبر انقلاب به کانديداها بود.

ايشان خاطرنشان کردند: رعايت اخلاق اسلامي در مناظره‌ها و مصاحبه‌ها، موجب سرريز شدن آن در جامعه و الگوگيري مردم خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: راهکار بعضي افراد براي بيشتر ديده و شنيده شدن، شکستن خطوط اصلي نظام است در حالي‌که نظام جمهوري اسلامي نظامي مستقر، پا برجا و جا افتاده است که با همين خطوط خدايي و مردمي در مقابل دشمني‌ها ايستاده است، ضمن اينکه هنجارشکني موجب ايجاد موقعيت بهتر در بين مردم نخواهد شد.

رهبر انقلاب سپس خطاب به طرفداران نامزدها، «نيت خدايي» را موجب برکت و رضايت الهي در صورت رقم خوردن هر گونه نتيجه‌اي دانستند و گفتند: گاهي داغ‌تر بودن طرفداران از خود کانديداها موجب تعارض و بدگويي مي‌شود که در اين زمينه بايد مراقبت کرد چرا که از برنامه‌هاي مخالفان به جان هم انداختن طرفداران نامزدها و استفاده از فضاي مجازي براي بدگويي و انتشار دروغ عليه يکديگر است.

ايشان افزودند: انگيزه‌هاي دشمنان براي ايجاد اخلال بسيار عميق است البته در فضاي مجازي نيز گاهي مسائلي برجسته مي‌شود که لزوماً بازتاب خواست مردم نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از کانديداها خواستند بين خود و خدا ملتزم شوند که نتيجه انتخابات هر چه شد، همه آن را بپذيرند و نجيبانه تسليم شوند.

ايشان خاطرنشان کردند: نبايد انتخابات و جمهوريت را تا وقتي قبول داشت که به نفع ما باشد و اگر به نفع ديگري شد بگوييم آن را قبول نداريم که متأسفانه آزمون تلخي از اين قضيه در سال ۸۸ در تاريخ انتخابات باقي ماند.

رهبر انقلاب در پايان سخنانشان خطاب به عموم مردم گفتند: انتخابات در يک روز انجام مي‌شود اما اثر آن تا چند سال باقي مي‌ماند بنابراين با شرکت در انتخابات که متعلق به خود شما است، از خداوند براي رأي دادن به کسي که شايسته اين مسئوليت است کمک بخواهيد.

ايشان تأکيد کردند: کساني که مردم را از رفتن پاي صندوق رأي منع و القاء بي‌فايده بودن انتخابات را مي‌کنند، دروغ مي‌گويند که دلسوز مردم هستند، بنابراين به حرف آنها اعتنا نکنيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين اهميت انتخابات شوراهاي شهر و روستا را يادآور شدند و گفتند: اين انتخابات تأثير زيادي در مديريت شهرها و روستاها دارد.

رهبر انقلاب با ابراز اميدواري براي جلب هدايت الهي در عمل به وظيفه، از صاحبان سخن نافذ در همه اصناف و اقشار خواستند از نفوذ سخن خود براي ترويج انتخابات استفاده کنند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي در گزارشي، مهمترين اقدامات تقنيني و نظارتي انجام‌شده در سال اول مجلس يازدهم را برشمرد.

اولويت دادن به مسائل اقتصادي و معيشتي با تصويب قوانيني مانند «بسته اقتصاد مردمي»، «قوانين ناظر به افزايش توليد و کاهش قيمت مسکن»، «تعيين تعرفه خريد محصولات کشاورزي»، «الزام دولت به پرداخت يارانه کالاهاي اساسي»، «کاهش ماليات واحدهاي توليدي»، «اختصاص ۲۰ هزار ميليارد تومان براي محروميت‌زدايي»، و اهتمام به اصلاح ساختار بودجه و نوسازي نظام بانکي و مالياتي، و همچنين قوانين مهم ديگر از جمله مصوبه اقدام راهبردي در موضوع هسته‌اي از جمله مواردي بود که آقاي قاليباف در گزارش عملکرد مجلس به آنها اشاره کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس